چرا هموگلوبینA1C  برآورد شده توسط دستگاه سنجش مداوم قند خون از هموگلوبین A1C واقعی که در آزمایشگاه انجام می شود، متفاوت است

سوال: من به مدت 21 سال است که به دیابت نوع 1 مبتلا هستم و اخیراً شروع به استفاده از دستگاه مانیتور مداوم قند خون (CGM) کرده ام. متوسط ​​قند خون من که توسط این دستگاه گزارش می شود نزدیک به 150 میلی گرم در دسی لیتر است که با هموگلوبینA1C  تقریباً 7.0٪ مطابقت دارد. هفته گذشته، من آزمایش هموگلوبین A1C را در آزمایشگاه انجام دادم و نتیجه من 8.1٪ بود. چرا چنین تفاوتی وجود دارد؟

پاسخ: این چیزی است که بسیاری از مردم از آن تعجب می کنند. چندین توضیح محتمل برای این تفاوت وجود دارد:

· نتیجه هموگلوبین A1C حاصل از آزمایش خون در آزمایشگاه می تواند اشتباه باشد. موارد زیادی وجود دارد که می تواند نتیجه ی کاذبی را ایجاد کند، از جمله کمبود آهن یا انواع دیگر کم خونی، کم بودن تعداد گلبول های قرمز خون، بیماری کلیوی، اهدای خون اخیر و بازیافت آهسته ی گلبول های قرمز.

· گزارش قند خون توسط سیستم CGM می تواند اشتباه باشد. به طور کلی، بیشتر سیستم هایCGM  بیش از آنکه سطوح گلوکز را بیش از حد تخمین بزنند، آنها را کمتر از مقدار واقعی نشان می دهند.CGM ها همچنین پس از بهبودی فرد از هیپوگلایسمی (افت قند خون) تمایل دارند برای مدت زمان طولانی سطح قند خون را کم تر نشان دهند، حتی اگر قند خون فرد به سرعت به حالت طبیعی برگشته باشد. حتی هنگام استفاده از یک سیستم CGM که نیازی به کالیبراسیون ندارد، باز هم انجام تست قند خون با گلوکومتر به صورت منظم برای بررسی عملکرد صحیحCGM  مهم است.

· هر دو می توانند صحیح باشند. به یاد داشته باشید، هموگلوبینA1C  نشان دهنده متوسط ​​گلوکز طی هشت تا 12 هفته ی گذشته است. هنگام دریافت برآوردهموگلوبینA1C  از دستگاه CGM خود، چند هفته داده را بررسی کردید؟ در برخی از برنامه های نرم افزاریCGM ، بررسی داده های قند خون تا دو هفته ی گذشته بصورت پیش فرض تعیین شده است. اگر میانگین قند خون شما طی دو هفته گذشته بخوبی کنترل شده باشد، هموگلوبینA1C  تخمین زده شده توسط دستگاه CGM، کمتر ازنتیجه ی هموگلوبینA1C  واقعی توسط آزمایشگاه خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هموگلوبین A1C می توانید به لینکهای زیر مراجعه کنید:

"چگونه می توان سطح هموگلوبین A1Cرا بطور طبیعی کاهش داد؟"

" چگونه می توان سطح هموگلوبین A1Cرا با انجام اقدامات دیگر کاهش داد؟"

" هموگلوبین A1Cچیست و چرا اهمیت دارد؟"

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/education/estimated-a1c-different-from-actual-a1c/